April 20., Sunday : Tivadar

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Csicseriborsó

May 15, 2010  
kategória Alapanyagok, Receptek

A csicseriborsó évszaktól függetlenül, bármikor fogyasztható értékes hüvelyes, amely ismertsége hazánkban egyre nő. Ízletes és egészséges borsóféle, egyre többen fedezik fel, ezért hasznos lehet a felhasználásához néhány hasznos tipp és bevált csicseriborsó recept..

Növény

A csicseriborsó (cicer arietinum), vagy szintén ismert bagolyborsóként,  a hüvelyesek rendjének pillangósvirágúak családjába tartozik, az egyik legősibb kultúrnövény. Kis-ázsiából terjedt el a Földközi-tenger térségébe és Indiába. Manapság India a legnagyobb termelője, de jelentős termesztése Törökországban, Ausztráliában, Mexikóban és Kanadában is.

Fajták

Két alapfajta létezik:

  • Desi (vagy gram) -  apró szemű és sötét színű, elsősorban Indiában és a környező országokban, tobábbá Etiópiában és Mexikóban népszerű. Ebből a fajtából készítik a csicseriborsó lisztet.
  • Kabuli -  magja világos, bézs színű, burka puhább. Ezt a fajtát termesztik leginkább Dél-Európában és Észak-Afrikában, hazánkban is ez a változat az ismertebb. A kabuli csicseriborsó íze kellemes, dióra emlékeztető aromával.

Tápérték

A csicseriborsó rengeteg ásványi anyagot és vitamint biztosít - kiváló folsav, mangán, vas, cink, magnézium, C-vitamin, B6-vitamin forrás. Magas a rost-, fehérje- és szénhidráttartalma, viszont nagyon alacsony a kalória- és zsírtartalma.

Élettani hatások

  • Nagyon alacsony a glikémiás indexe, ezért vércukorszint stabilizálására is alkalmas. Cukorbetegek számára különösen ajánlott a rendszeres fogyasztása.
  • Mivel sokáig tart a felszívódása (azaz később jelentkezik éhségérzet), és magas a rosttartalma, ideális fogyókúrázók számára is.
  • Vastartalma nem csupán növeli az energiánkat, de kimondottan fontos menstruáló és terhes nők,  vérszegények, növésben lévő gyerekekek számára.
  • Magas rosttartalmának köszönhetően rendszeresen fogyasztva alkalmas székrekedés kezelésére.
  • Pektin tartalmának köszönhetően csökkenti a vér koleszterinszintjét.
  • A csicseriborsó glutén-mentes, így lisztje lisztérzékenyek étrendjében kiváló búzaliszt helyettesítő.
  • Magas fehérje és szénhidrát tartalma miatt kiváló alapanyag a szétválasztó diétában – ugyanis lehet kombinálni fehérjével is és szénhidráttal is (a lisztje különösen fontos).
  • Magas antioxidáns tartalma miatt a szuperételek egyike.
  • Kiváló húspótló,  a vegán és vegetáriánus étrend egyik legfontosabb alapanyaga.
  • Méregtelenítő, különösen a szulfit-származékoktól tisztítja meg a szervezetünket. Méregtelenítés alatt is ajánlott a fogyasztása.
  • Figyelem: sokan allergiásak a csicseriborsóra, ha még nem ettünk soha, legyünk óvatosak vele! Továbbá elég sok purint tartalmaz, amely húgysavképző, és köszvényt, epekövet okozhat.

Vásárlás és tárolás

Megvásárolhatjuk szárítva, azaz száraz hüvelyesként. Választhatjuk azonban a natúr lében tárolt konzerv vagy üveges változatot is. Utóbbi előnye, hogy nem igényel áztatást felhasználás előtt. A szárított változatot lencséhez és babhoz hasonlóan jól záródó dobozban, száraz, hűvös helyen tároljuk. Viszonylag olcsó, sokáig eláll. Mivel sokoldalúan felhasználható, érdemes mindig tartani belőle a kamrában (különösen konzervet). A zsizsik nem támadja meg.

Nemzetközi felhasználása

  • Indiai konyha - a csicseriborsó az indiai konyha egyik legfontosabb alapélelmiszere. Nem csupán curry, dhal, raita készül belőle, lisztje (gram vagy besan liszt) az alap gabonalisztjük, így sűrítéshez, panírozáshoz, tészta, kenyér és édességek készítéshez is alkalmazzák. A növény leveleit salátákban hasznosítják. Indiai receptek>>
  • Arab konyha – leghíresesebb a humusz és a falafel, míg a leblebi a törökök egyik kedvenc snack-je. Édességeket is készítenek belőle – ilyen pl. a halua. A csicseriborsó Marokkó egyik kedvenc alapanyaga – elsősorban saláták, egytálételek, zöldséges és húsos ételek készítéséhez.
  • Mediterrán konyha – az arab hatás a spanyol és a dél-francia konyhákra a legjellemzőbb, a csicseriborsó éppen ezért nagyon népszerű paradicsomos és egyéb mártásos ételekben. A csicseriborsó liszt viszont különösen Szicíliában terjedt el, a híres panelle alapanyaga. Továbbá az olasz ropogós, pizzaszerű palacsintát (farinata) is ebből készítik.

Felhasználási tippek

  • Csicseriborsó főzése: a szárított csicseriborsót 1-2 órán át kell főzni, vigyázva arra, hogy ne essen szét és maradjon kissé harapós. Viszont ha felhasználás előtt beáztatjuk 12-24 órára, akkor a főzési időt 30 percre redukálhatjuk. A főzővízbe nem szabad sót tenni. A főtt csicseriborsót lecsepegtetjük, leöblítjük, majd a recept szerint hasznosítjuk. Érdemes sokat főzni egyszerre, a maradék lefagyasztható.
  • Készíthető belőle leves, főzelék, mártogatós, püré vagy krém, fasírt, pörkölve snack is. Felhasználható továbbá salátákhoz, köretként, vagy tartalmas egytálételek készítéséhez.
  • Jól társítható az ételekben hagymával, paradicsommal, padlizsánnal, továbbá kecske- és juhsajttal is.
  • Mivel semleges ízű, fűszere sokféle lehet, például fokhagyma, szerencsendió, gyömbér, chili, citromlé, római kömény stb.

A következő csicseriborsó receptek listát folyamatosan bővítjük kipróbált és bevált receptekkel.

Csicseriborsó receptek

Levesek

Főételek, egytálételek

Saláták, köretek, egyéb

Csicseriborsó liszt receptek

Kapcsolatos cikk:

           Email            Címoldal           

Hozzászólások