April 25., Friday : Márk

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Diétás ételek

May 7, 2009  
kategória Diéták, Egészség, Életmód

Diétás ételekA 21 század egyik legkomolyabb egészségügyi és társadalmi problémája a kövérség. Szinte az egész világon egyre több a túlsúlyos ember, amely a mozgáshiány és az egészségtelen táplálkozás következménye. Azonban az egyik alapvető emberi gyengeségünk az, hogy nem tudunk ellenállni kísértéseknek, főleg ha ételekről van szó. Így általában akkor kezdünk el odafigyelni a táplálkozásunkra, amikor már kialakult valami betegség a szervezetünkben, és /vagy már nem merünk a tükörbe nézni. Ilyenkor a diétás ételek segítségünkre lehetnek..

Diéta – fogyókúra

Manapság összekeveredett a két kifejezés, pedig nagy különbség van egy diéta és egy fogyókúra között. A fogyókúra célja egyértelműen a fogyás, míg egy diéta általában egy bizonyos betegség gyógyítására vagy megelőzésére szolgál, amelynek sokszor súlyvesztés is a következménye. Egy fogyókúra általában rövidtávú és drasztikus – azaz szinte mindig ki kell hagyni egyik-másik ételcsoportot, amely a fogyást elősegíti. A legtöbb diéta egészségesebb, de több időt is igényel – viszont könnyebb a betartása, és sokszor életmóddá is válhat. Természetesen léteznek olyan diéták, amelyek szintén tiltanak bizonyos ételcsoportokat (pl a candida diéta a cukrot), és ezáltal súlycsökkenést eredményeznek. Éppen ezért a fogyókúrázni kívánók sokszor jobban járnak, ha diétás ételeket fogyasztanak.

Egészséges diéták

Az orvosok és diatetikusok jelenleg a a low-GI diétát tartják a legegészségesebbnek, amely olyan ételek fogyasztásából áll, amelyek Glikémiás Indexe alacsony. Ez a diéta remek diabetikusok számára, és egy ideális program betegségek, kövérség megelőzésére, de több tanulmány is bizonyította, hogy fogyni nem lehet vele. Erre a leghatásosabb a szétválasztó diéta, amely nem csupán egészséges, de a kipróbált kúrák közül a legtöbb kilót ez a táplálkozási módszer vette le. Hátránya az, hogy nagyon nagy önfegyelemre van szükség a betartásához, annak ellenére, hogy minden ételcsoportot lehet fogyasztani, de csakis a megfelelő kombinációban (lásd szétválasztó diéta).

Fogyókúrák

Minden évben kitalálnak egy újabb fogyókúrát, amely csodát ígér. Annak ellenére, hogy a nők többsége számos fogyókúrával vesződik élete során, mégis bedől a legújabb trendi kúráknak, pl néhány időszerűt megemlítve – a juharszirup, káposztaleves vagy south-beach program. Ezek általában rövidtávon eredményesek, de amint abbahagyjuk, a kilók ragadnak is vissza. Hosszútávon azonban nem lehet ezeket a kúrákat követni, mert sokszor egészségügyi problémákat okoznak, és egyéb kellemetlen mellékhatással járnak. A valóság az, hogy egészséges fogyókúra nem létezik – fogyni csakis egy egészséges életmód keretében lehet. Fogyókúra tippek>>

Étrend – Ételek

Az egészséges étrend sorozatunkban már bővebben írtunk az egészséges ételek fontosságáról. Ha az étrendünk minimum 75%-a egészséges összetevőkből áll, akkor  a megfelelő úton haladunk a karcsúság és az egészséges szervezet fenntartása felé. Íme néhány tipp ennek a sikeres betartásához:

  • Az étrendünkből iktassuk ki a cukrot. Ha nem tudunk édesség nélkül élni, a cukrot helyettesítjük fruktózzal, mézzel, juhar sziruppal  – de a legjobb az agave szirup (legalacsonyabb a GI értéke). Fokozatosan redukáljuk a mennyiségüket, előbb-utóbb hozzászokunk a kevésbé édes ízekhez.
  • A finomított lisztet helyettesítsük teljekiőrlésű liszttel – majd egészségesebb gabonákkal, pl hajdina, tönkölybúza, barnarizs.
  • Redukáljuk a telített zsírokat és sót. De – a zsírt nem szabad kiiktatni az étrendünkből, még az állati zsírt sem. Legújabb kutatások bizonyítják, hogy igenis szükségünk van rájuk,  csupán a minőség és mennyiség a lényeg. Kerüljük a transz-zsírokat (pl margarin, olajok), helyette főzzünk libazsírban vagy hidegen sajtolt növényi olajban, továbbá fogyasztunk olajos magvakat és tengeri halakat (pl lazacot) .
  • Szinte minden diéta alapja az, hogy redukálni kell a húsfogyasztást, és növelni kell a zöldségek, gyümölcsök, magvak és halak bevételét. Különösen figyeljünk arra, hogy sokat és rendszeresen táplálkozzunk a szuperételek kategóriájából. Ha eszünk hús, az legyen zsírszegény, kerüljük a füstült húsokat, főleg a felvágottakat.
  • Sok folyadék fogyasztása segíti a metabolizmust és az anyagcserét – azaz serkenti a fogyást. Diétás italok közé tartoznak a frissen préselt gyümölcslevek, zöldséglevek, gyógynövényteák és természetesen a víz. Folyadéknak számít a leves is.
  • Méregtelenítés – a metabolizmusunkat felgyorsíthatjuk rendszeres méregtelenítéssel, amely nem csupán a máj tisztító hatását serkenti, hanem bélműködést is optimalizálja, azaz fogyást eredményez. Méregtelenítő ételek>>
  • További tippek az egészséges étrend betartáshoz – amellyel hosszútávon nem csupán fogyni lehet, de megelőzhetünk szív és érrendszerei, daganatos betegségek kialakulását is.

A következő részben diétás ételek készítéséhez adunk további diétás recept tippeket.

Kapcsolatos cikkek

           Email            Címoldal           

5 hozzászólás

  1. 1) szia én le szeretnék fogyni hogy lehetne ez

    toth mónika - 26. 12. 2010 - 14:09
  2. 2) Mónika,
    Ne egyél olyat, amiben cukor és finomított liszt van. És mozogj napi félórát – elég a gyors séta is. Ennyi.

  3. 3) Egy diétásabb kókuszgolyó receptet osztanék meg veletek.
    A receptet itt találjátok, és ha tetszik lehet nyomni egy lájkot is:

    http://norbiupdatepekseg.com/f​acebook/fozoverseny/profile/67​%E2%80%8B1311251362

  4. 4) Szia!

    Nekem olyan gondom lenne, hogy fogyókúrázom, de nemsokára kezdődik az egyetem és hetente kétszer is reggel 8-tól este 6-ig leszek. Ezek között nincs szünet csak ha esetleg a tanárok hamarabb befejezik az órákat. Milyen könnyen elkészíthető, diétás ételeket vihetnék magammal egész napra? Mellékelem, hogy nincs melegítési lehetőségem. Reggelizni mindig szoktam otthon, alacsony kalóriatartalmú müzli, gyümölcs, diétás joghurttal esetleg kitudok lőni egy, vagy két étkezést, de még legalább 2 ott van. Idáig délre mindig levest ettem, de most az sem lesz lehetséges. Milyen tanácsokat tudnál nekem adni, hogy miket ehetnék suliban? Köszönöm szépen előre is a segítséget!

  5. 5) Szia Erika!
    Nem írtad, hogy fogyni akarsz vagy a jelenlegi súlyodat fenntartani, azaz csupán nem akarsz extra kilókat felszedni?
    Mivel egész nap majd ülsz, ezért az ételeknél talán fontosabb az, hogy legalább félórát mozogj naponta – elég lépcsőzni, vagy reggel gyorsütemben gyalogolni a suliba. Ezzel több oxigén jut az agyadba, és jobban tudsz koncentrálni is. Fogyni csakis úgy lehet, ha többet mozogsz és kevesebbet eszel – pontosabban kevesebb kalóriát veszel fel, mint amit leadsz.
    Ételeket illetően érdemes olyan élelmiszereket választani, amelyek glikémiás indexe alacsony (lásd GI táblázat), ugyanakkor magas tápértékkel és alacsony kalóriával rendelkeznek.
    Ez a javaslatom:
    Reggelire legjobb a zabkása (édesítés nélkül), mert telít és lassan szívódik fel, ugyanakkor a zabpehely szuper egészséges, segít a koncentrálásban, serkenti az anyagcserét. Éppen ezért készíthetsz zabpehely szeleteket is – egy kis tepsi elég 3 napra, ha viszel magaddal 2-3 szeletet, ez szuper tízórai vagy uzsonna lehet. Itt van a receptje>>
    Ebédre könnyen készíthetsz valami kuszkusz salátát, barnarizs salátát, tortilla tekercset (de csakis teljeskiőrlésű lisztből vagy igazi kukorica lisztből – receptek itt). Hajdina palacsintába is lehet tekerni sok, diétás finomságot – zöldségeket, halat, sovány húst. Hajdina palacsinta>>
    Feltételül fehérje-dús legyen az ebéded, ugyanis a fehérje PYY hormont idéz elő, amely telítettségérzetet kelt. Lásd hatásos fogyúkúra >> Számodra fontos a hal (különösen a lazac), amely gazdag omega zsírsavakban, így segíti a szellemi funkciókat, ugyanakkor alacsony a kalóriaértéke. Zöldségek közül is válassz a szuperételek közül – ezek tele vannak mindféle tápanyagokkal, ugyanakkor alacsony a kalóriatartalmuk. Szuperételek>>
    Természetesen valami gyümölcsöt is csomagolj – banán szuper megoldás, mert nem maszatos, és nagyon jó energiaforrás, a közhittel ellentétben abszolút nem hízlal (Japánban nagyon menő a banán-diéta!).
    Nassolni jól lehet nyers zellerszár, kaliforniai paprika, sárgarépa, édeskömény csíkokon – ezeket könnyen be lehet csomagolni egy kis műanyag dobozba. Egy másik kis dobozba pedig csomagolhatsz magvakat, mogyorókat, diókat (de ezek sótlanok legyenek!).
    Léteznek diétás sütik is – az oldalunkon találhatsz nagyon sok receptet, különösen a kekszek, puffancsok, muffinok jók, ezek előre és gyorsan elkészíthetők, és napokig tárolhatók. Egészséges sütik>>
    A joghurt jó ötlet – de kerüld az un. diétás verziókat, inkább vegyél natúr joghurtot vagy élőflórás kefírt (nagyon jó pl a kaukázusi kefír ital). Ezeket kombinálhatod friss gyümölccsel.

Hozzászólások