december 21., vasárnap : Tamás

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Egészséges banán

november 22, 2009  
kategória Diéták, Egészség, Életmód

Egészséges banánA banán az egyik legegészségesebb gyümölcs. Nem is olyan régen az egzotikus termések közé tartozott, azonban világszerte hétköznapi gyümölccsé vált, amely télen-nyáron kapható. Mégis sokan elidegenednek a banán fogyasztásától, főleg azok, akik fogyókúráznak vagy diétáznak. Azok a közhiedelmek, hogy a banán hizlal vagy nem rendelkezik elég tápértékkel, teljesen alaptalon. Íme néhány tény az egészséges banánról..

A banán:

  • Tápanyagai - egy közepes banán jelentős kálium- (kb 500 mg), magnézium- (80 mg) és kalciumforrás. A gyümölcsök közül legmagasabb a B6 vitamin tartalma.  A-, C-, U- és E vitaminok, vas, mangán, foszfort, réz, jód és egyéb nyomelemek is találhatók benne.
  • Kiváló energiaforrás –  magas szénhidrát és rosttartalma miatt ideális sportolóknak. Továbbá mindhárom alap cukor (glükóz, fruktóz, cukroz) megtalálható benne, ezért csupán két banán állítólag elég energiát biztosít 90 perces kemény edzéshez! Azonban nem csupán fizikai energiát biztosít, hanem a banánban található enzimek az agy működését is serkentik – így koncentrálást vagy gondolkodást igénylő tevékenységek előtt (vizsgák stb) is érdemes egy banánt bekapni!
  • Nyugtató és kedvjavító –  a banánban található triptofán és tirozin aminosavak segítenek az alvásban, depresszió ellen, míg a B vitamin és magnézium a stressz ellen. Inszomniában szenvedőknek ajánlatos  egy pohár tejes banánturmixot inni lefekvés előtt.
  • Nem hizlal – a banánnak valóban magas a szénhidráttartalma (15-20 g-banán.) Egy átlagos banán kalóriaértéke csupán kb 120 kcal, a glikémiás indexe 30-60 (érettségtől függően) – de könnyen emészthető és gyorsan felszívódik a szervezetben. Nagyon magas a keményítőtartalma, amely növeli a test zsírégető képességét, így valójában a banán nem hizlal, hanem segít a fogyásban. A tavalyi legnagyobb fogyókúra őrület a japán „reggeli banánkúra” volt, amely szerint reggelire csak 1 banánt és 1 pohár langyos vizet szabad fogyasztani –  a kilók maguktól esnek le (állítólag!).
  • Afrodiziákum – fallikus szimbólum, de magas bromelin enzimben is, amely serkenti a férfi nemi szervek működését. Vágykeltő ételek>>
  • Gyógyír gyomor problémákra – magas rosttartalma miatt a banán ideális székrekedés, hasmenés gyógyítására. Továbbá ápolja a bélrendszert, semlegesíti a savakat, védi a gyomorfalat, segíti az emésztést. Ezért gyomorfekély és hasfájás leküzdésére is alkalmazható.
  • Könnyen emészthető –  mivel hamar felszívódik szervezetbe, és segíti a bélrendszert, kisbabák számára ideális első gyümölcs a hozzátáplálás során.
  • Kiváló másnaposság ellen – magas kálium és cukortartalma segíti a szervezet kitisztulását és hidrálását (a banán 75%- a víz!).
  • Rákellenes –  antioxidensekben gazdag,  kutatók szerint különösen veserák ellen nyújt védelmet.
  • Vérnyomás csökkentő-  magas magnézium és káliumtartalma szabályozza  a vérnyomást, csökkenti az agyvérzés veszélyét.
  • Gyógyír bőrproblémákra –  használják cserepes ajkak, hajhullás, acne, szúnyogcsípés ellen –  a banánban található ásványi anyagok lassítják a bőr öregedését.
  • Gyógyír női problémákra –  magas B6 vitamin tartalma enyhíti a premenstruáció szindróma (pms)  tüneteit és egyéb menstruációs zavarokat.
  • Egyéb hatásai– kutatások szerint javítja a látást, segít a vérszegénységen, segíti a kalcium optimális felszívódását, így a csontrendszerünket is védi.

Dietetikusok szerint naponta 1-2 banánt ajánlatos fogyasztanunk. Szerencsére a banán nyersen is kiváló (és gyors!) csemege, de felhasználhatjuk édességek készítéséhez is.  További felhasználási, tárolási tippek a banán receptek cikkben találhatók.

Kapcsolatos cikkek

           Email            Címoldal           

5 hozzászólás

  1. 1) A banán kalciumtartalma: 5-10mg/100g, annak is csak kis része, majdnem 0% szívódik fel!

  2. 2) Amerikai és angol egészségügyi szervezetek szerint a banán az egyik legjobb csontépítő élelmiszer, ugyanis magas fructooligosaccharide tartalma (amely egy prebiotic vegyület)elősegíti a kalcium optimális felszívódását.

  3. 3) “pocak”
    Konkrét intézmény, szervezetek,kutatók?
    Azt megtaláltam hol olvastad, de ott sincs megnevezés.

  4. 4) Ha a banánt együtt fogyasztod egy magas kalcium tartalmú élelmiszerrel, akkor valóban segíti a felszívódást és D-vitamin ellátottság is kell hozzá.

  5. 5) Együnk sok banánt! szeretem!