August 01., Friday : Boglárka

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Reggelizési tippek

January 28, 2008  
kategória Egészség

Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a reggeli milyen fontos ahhoz, hogy fittek legyünk a napi kihívások kezeléséhez, legyen az iskola vagy munka. Fontos az egészséges táplálkozás, de legalább annyira fontos az is, hogy rendszeresen táplálkozzunk. A rendszeres táplálkozásból nem hiányozhat egy tápláló reggeli..

 Bár táplálkozási szokásaink már sokat változtak az egészséges táplálkozás irányába az elmúlt években, sajnos még mindig sokan kihagyják a reggelit, vagy nem megfelelő reggelit fogyasztanak. Pedig rengeteg nyomos érv szól egy egészséges reggeli mellett, amely a felnőttek, de különösen a növésben, fejlődésben lévő gyerekeknek számára nagyon fontos.

A megfelelő, azaz egészséges és tápláló reggeli tökéletes energiaforrás, amely hosszabb időre elegendő energiával látja el szervezetünket. A cukor és a fehér liszt a magas glikémiás index miatt rövidebb időre telítenek el, mint egy teljes kiőrlésű kenyér vagy  teljes kiőrlésű gabonával készült zabpehely. Legjobb és leggyorsabb reggeli energiaforrás a gabona-tejtermék- gyümölcs kombinációban rejlik. A megfelelő reggeli nemcsak az emésztést serkenti, de nagyobb szellemi teljesítőképességet is garantál. Ne feledjük továbbá, hogy hosszabb időre ellát minket elengedő energiával. Azaz egy friss gyümölcs, joghurt elegendő délelőtt, mielőtt elfogyasztjuk könnyű ebédünket. A reggelihez igyunk elegendő folyadékot: cukormentes teát, vizet, vagy vízzel higított 100%-os gyümölcstartalmú gyümölcsleveket, esetleg zöldséglevet.

A teljes kiőrlésű gabonából készült ételek magas élelmirost tatalmúak, antioxidánsokban és vitaminokban is gazdagok, zsírtartalmúk viszont alacsony. Egészségünk érdekében térjünk át teljes kiőrlésű gabonával készült pelyhek fogyasztására.

Néhány remek recept reggelire:

 Brunch

A brunch egy késői, kiadós reggeli, amit elsősorban lustálkodó napokon fogyasztunk. Többnyire a hagyományos meleg reggelire alapszik (tojás, szalonna, virsli, kolbász), de manapság a meleg salaták is népszerűek. Brunch receptek>>

Müzli házilag

Egy hétre elegendő reggelit könnyen elő tudunk készíteni magunknak vagy a családnak hétvégén. Állítsuk össze kedvenc müzlinket teljes kiőrlésű gabonával készült pelyhek, magok, szárított gyümölcsök, stb. keverékéből. Ne feledjük, a saját összeállítású müzli segítségével annak összetételét, főként cukortartalmát befolyásolhatjuk a kész keverékekhez képest! Ezt tegyük egy lezárható műanyag tálba a konyhapultra vagy szekrénybe. Ehhez vásároljunk fél literes kiszerelésben (így gazdaságosabb és környezetkímélőbb) natúr joghurtot vagy kefirt, esetleg tejet (igény szerinti mennyiségben), valamint egy hétre elegendő, jól tárolható gyümölcsöt (alma, banán, kiwi, stb.). Reggel csak annyi a dolgunk, hogy egy müzlis tálba tegyünk 2-3 ek müzlit, ráöntjük a joghurtot. Mindezt előkészíthetjük előző este, de aznap reggel is. Amíg elkészülünk a müzli megpuhul, és ízletesen elfogyaszthatjuk. Az így előkészített reggelit a gyerekek is könnyen összeállíthatják maguknak. Aki gondolja, készíthet őrölt zabpelyhet is.

Helytelen reggelizési szokások

  • a kávé mellé elfogyasztott édesség. Egy csokoládés keksz vagy sütemény ugyan megnöveli a vércukor szintet, de csak rövid időre, és 20 perc múlva ismét fáradtnak fogjuk érezni magunkat.
  • A magában elfogyasztott tea vagy kávé csak az édesség iránti vágyat fogja növelni. Jobb, ha eszünk valamit mellé. A kávé hatását általában 20 perc múlva érezzük. Ezért az első csésze elfogyasztása után várjunk 2-3 órát, és csak akkor igyunk újabbat. Egymás után két csészétől nem leszünk frissebbek!
  • Ne kapjuk be a reggelit! Szánjunk rá időt, legalább 15 percet.
  • Ne együnk útközben csak azért, mert nincs kedvünk egyedül otthon reggelizni. Inkább kapcsoljuk be a tévét, rádiót. Családok esetében pedig a közös reggeli legyen a mindennapok fontos része!

Az egészséges reggeli segít abban, hogy:

  • fizikailag fittnek érezzük magunkat: elegendő energiát kap szervezetünk és reggeli nélkül az anyagcsere sem indul be,
  • szellemileg is fittek legyünk: az egészséges reggeli növeli a vércukor szintet, ezáltal könnyebben megy a tanulás és a koncentráció is,
  • vigyázzunk a vonalainkra: garantáltan nem tör ránk az ellenállhatatlan édesség iránti vágy, ha megfelelő reggelit eszünk,
  • stressztűrő képességünket növeljük: B vitamin tartalmú szénhidrátok – például teljes kiőrlésű gabona és zabpehely – segítenek abban, hogy ellenállóbbak legyünk a stresszel szemben. A gyümölcs- és zöldséglevekben lévő A és C vitamin, cink erősítik az immunrendszert. Egy erős immunrendszerrel a stresszt is jobban bírjuk.

           Email            Címoldal           

Jelenleg nem lehet hozzászólni .