szeptember 03., szerda : Hilda

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Rizs

október 26, 2008  
kategória Alapanyagok, Alapételek, Egészséges, Receptek

rizs.jpgA rizs a világ második legfontosabb gabonafajtája, az emberiség több mint felének az alapvető tápláléka. A rizst már az újkőkorban ismerték, és Kínában már évezredek óta termesztik. Európában a 8. században ismerték meg először a spanyolok, Amerikában viszont csak a 17. században vált népszerűvé. 2005-ben 700 millió tonnát termeltek a világon – elsősorban Kelet és Dél-Kelet Ázsiában, de Afrikában is jelentős a termesztése. Íme néhány információ, felhasználási tipp és sok finom rizs recept..

Rizs fajták

Alapvetően két rizs fajta létezik -  az afrikai Oryza glaberrima és az ázsiai Oryza sativa. Európában az ázsiai rizs fogyasztása a jellemző. Két típusú rizs létezik – hosszú és rövid szemű. A rövid szemű rizst általában „ragadós”  és krémes ételekhez alkalmazzuk – pl rizottó, sushi, tejberizs, rizsgombóc, rizses desszertek. A hosszú szemű rizs szemek főzés során nem tapadnak össze, így ideális köretekhez,  húsos-zöldséges-rizses főételekhez. A fekete vadrizs  azonban nem rizs, hanem egy fűféle, bár rizsként fogyasztjuk! Többet az alapvető rizsfajtákról>>

A rizs lehet barna és fehér. A barnarizs a természetes, ugyanis csak a külső héját, a pelyvát távolítják el, amit a mag belső héja, a korpa fed. A fehér rizs hántolt, azaz lekoptatják a pelyvás héj alatti hártyát és eltávolítják a szemekről a korpát és a csírát – ez a fényezetlen fehér rizs, amit tovább fényeznek glükózzal és talkummal. Így a szemek kevésbé főnek szét, nem tapadnak össze. Azonban a hántolás során az eltávolított korpával értékes tápanyagok is elvesznek.  A rizs felhasználása változatos -  a kevésbé jó minőségű szemekből készítenek rizspelyhet, lisztet, tésztát, szirupot, bort, pálinkát, sört, ecetet stb.

Rizs tápértéke

A rizs biztosítja az egész emberiség kalória-bevételének több mint egy-ötödét! Azonban csakis a barnarizsnek magas a tápértéke, mert a hántolás és fényesítés során a rizs elveszti a B vitaminok mintegy 70%-át, és a vastartalmának 60%-át. Továbbá a hántolt rizs magas Glikémiás indexe miatt nem ajánlott diabetikusoknak, de azoknak sem, akik túlsúlyosok. Bár manapság lehet kapni B1, B3 vitaminokkal dúsított hántolt rizst, valójában célszerűbb áttérni a barnarizsre, mert:

  • A barnarizs az egyik legegészségesebb és teljes értékű táplálék.
  • Magas a szelén, rost, mangán, magnézium, vas és B1, B3, B6 vitaminok tartalma. E és K vitaminokat is tartalmaz, és rengeteg esszinciális aminosavat és egyéb nyomelemeket.
  • Magas rost tartalma biztosítja a belek megfelelő működését – a „belek szivacsának” is nevezik, mert felszívja a salakanyagokat. Segít székrekedésben, IBS-ben, és az epekő kialakulása is megelőzhető a rendszeres fogyasztásával.Ideális méregtelenítésre.
  • Magas szelén tartalma miatt megelőzheti a bélrák, mellrák és egyéb rákos megbetegedések kialakulását is.
  • A korpában található zsír csökkenti a koleszterin szintet, így szív és érrendszeri betegségeket is megelőzhet!
  • Jól hasznosítható fehérjeforrás is.
  • Szénhidrátjai alacsony glikémiás index-szel rendelkeznek, amelyek stabilizáljás a vércukor szintet, így diabetikusoknak kimondottan ajánlott.
  • Gluténmentes, így lisztérzékenyek is fogyaszthatják.

A barnarizs harapósabb, mint a hántolt rizs, íze kissé diós. Ha mégsem ízlik, a hántolt rizsnél még mindig jobb az opál rizs fogyasztása, amit még a héjában felgőzölnek, így tápdúsabb (a színe eredetileg barnás, mire megfő, kifehéredik). Ezt gyors vagy félkész rizsnek is nevezik – zacskós rizsként kapható Magyarországon.

Rizs főzése

Minden rizs típust másképp főzünk. Mindig kövessük a csomagoláson feltüntetett utasítást. Az ázsiai hántolt rizseket teljesen másképp főzzük, mint az európai vagy amerikai opál rizseket. A barna és a vadrizst általában tovább főzzük, mint a fehér fényezett rizst. A rizottó főzése pedig egy külön téma. Íme néhány főzési módszer:

Rizses ételek

A rizs több millió ember és több száz kultúra alapétele – így szinte minden típusú ételhez felhasználható. Lehet köret, előétel, főétel, édesség. A keleti konyhákban a rizst sokszor önmagában fogyasztják, általában étkezés után vagy esetleg ételek között. Japánban népszerű a rizsleves – reggelire! Íme néhány nemzetközi konyha, ahol a rizs jelentős szerepet tölt be:

Rizs receptek

Párolt rizst szinte minden húsos vagy halas ételhez lehet köretként tálalni. A következő  rizs recept gyűjteményben a rizs a főszereplő. A listát folyamatosan bővítjük:

Köretek, saláták

Piláf receptek

Főételek

Édességek

A rizst felhasználhatjuk töltelékként is vagy kenyér helyett alapanyagok összeállásához:

           Email            Címoldal           

Jelenleg nem lehet hozzászólni .